Vilket liv det är överallt. Tystnad? Kan man äta det?

Här lever jag mitt liv i godan ro på landet, på en paradisisk gård. i stillhet och lugn.. jo pyttsan. Lugnet upphörde i det ögonblicket jag skulle spela in lite fågelkvitter med min lilla behändiga hårddiskinspelare <--- ja om den kunde jag skriva också, men det är inte det det handlar om just nu.

Utan just om inspelningen.. fågelkvittret kvittrade på, men där jag står och ska spela in det.. plötsligt hörde jag en massa andra ljud som jag annars inte tänker på alls.. vad var det för en enveten jordbruksmaskin som dundrade i bakgrunden? Och aldrig slutade den heller, bilar som svischade förbi.. en km bort!!? tonårstjejerna som satt på verandan 50 m från mig hördes plötsligt mitt i kvittret. När min hund plötsligt kom rusande och stormskällde rakt in i micken hoppade jag högt där jag stod med hörlurarna på.

Jag provade att spela in i skogen och det kvittrade som aldrig förr.. tills dess att jag kom och invaderade deras revir. Då tystnade de och mopeder, motorsågar och skällande hundar steg fram i ljudbilden. Inget fel i det, men det var ju inte dessa ljud jag skulle ha inspelade.

Min tanke var att ha lite fågelkvitter i slutet av hästlåten och då passar det inte alls med motorsåg eller svischande bilar etc. Det passar inte in. Och det var ett jäkla oväsen alla för.
Vad mycket ljud vi har omkring oss, hela tiden, som vi inte ens lägger märke till längre. 

Och jag fick stå och vänta.. tills han kvistat trädet färdigt och kunde stoppa in motorsågen igen, tills jordbruksmaskinen plöjt eller vad den nu ägnade sig åt och var den nu var, kanske 3-4 km bort från mig... Och ändå HÖRDES DEN, gick in som ett irriterande brum på min inspelning.. och så var det bara att stänga av när någon bil åkte förbi..
1 km bort.!!
JISSES ljud färdas långt.

Det underbaraste med strömavbrott, är den stora tystnad som lägger sig i huset. Som en varm filt. 
Men annars är det inte mycket av den varan precis

Nu ska jag titta på film.

Kommentarer
Postat av: Ella

haha, varnöjd och glad nu när dte är tyst och lugnt när jag och Matilda åkt iväg iaf ;)

2007-04-16 @ 00:42:35
URL: http://jagskaingetha.blogg.se
Postat av: C

Hej Ellas mamma!

2007-04-17 @ 10:33:59
Postat av: Ewa

Jasså du......bloggare , det visste jag inte!!!! ;-)) Då gäller det väl att hålla koll här om vad som händer i livet på landet./från stadslollan

2007-04-18 @ 09:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0